Geschiedenis van de Rotterdamse haven
Geschiedenis van het Rotterdamse havengebied (deel 1)
Vandaag de dag is de Rotterdamse haven een van de grootste en meest dynamische havens ter wereld, goed voor de overslag van miljoenen tonnen goederen per jaar. Wat ooit begon als een bescheiden vissersdorpje aan de oevers van de Rotte, is nu uitgegroeid tot een bruisende stad en een belangrijke schakel in de wereldhandel. In deze blog duiken we dieper in de rijke geschiedenis van de Rotterdamse haven, van de eerste dagen van het kleine vissersdorpje tot de moderne, maritieme stad die het heden is geworden.
Rotte-dam
De oorsprong van de haven gaat terug naar de 13e eeuw. Rond 1270 vestigden mensen zich aan de rivier de Rotte en legden een dam. Hierdoor krijgt het dorpje de naam Rotte-dam. Door de aanleg van deze dam, kan het instromende zeewater tegen worden gehouden. Het allereerste begin van Rotterdam was ontstaan. Al snel wordt er een kleine haven gesticht en daardoor groeit het dorpje door middel van het handelen in goederen. In 1340 krijgt Rotte-dam stadsrechten, maar de bereikbaarheid van de stad was nog erg slecht, waardoor de haven van Amsterdam tijdens het koloniale tijdperk hét centrum van de handel was.
Rotterdam in de Gouden Eeuw
Rond 1600 wordt de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) opgericht en nemen de handel en scheepvaart snel toe. Om de groei aan te kunnen, moeten er meer havens komen om alles te verschepen. In de 17e eeuw worden daarom de Leuvehaven, Wijnhaven, Scheepmakerhaven, Glashaven en Bierhaven aangelegd.
Leuvehaven
In de Leuvehaven vind je tegenwoordig het Maritiem Museum, dé plek voor iedereen die alles wil weten over het maritieme verleden, heden en toekomst. Dit museum biedt zowel grote als kleine avonturiers een mooie reis door de maritieme geschiedenis.
Wijnhaven
In de Wijnhaven werd voornamelijk wijn verhandeld. Helaas ging een groot deel van deze haven verloren tijdens de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog. Tegenwoordig vind je hier het Mariniersmuseum, waar je alles kunt leren over het Korps Mariniers. Een interessant museum voor zowel jong als oud!
Scheepmakerhaven
De Scheepmakerhaven, opgericht in 1613, dankt zijn naam aan de scheepsbouwactiviteiten die hier plaatsvonden. Tot 1685 fungeerde de haven als stadswerf, waarna deze naar de Oostzeedijk verhuisde. Tijdens het VOC-tijdperk werden op beide werven samen 110 schepen gebouwd.
Glashaven
Vandaag de dag is de Glashaven een gedempte haven. In de Gouden Eeuw bevond zich hier een glasblazerij. Aan deze glasblazerij dankt de haven zijn naam.
Bierhaven
Ook de bierhaven is vandaag de dag een gedempte haven. De haven dankt haar naam waarschijnlijk aan de bierbrouwerijnijverheid.
Verbeterde bereikbaarheid
In de 19e eeuw werden aanzienlijke verbeteringen doorgevoerd, die leidden tot de enorme groei van de Rotterdamse haven. De waterwegen verzandden voortdurend, waardoor het noodzakelijk werd om een oplossing te bedenken. Dit leidde tot de aanleg van de Nieuwe Waterweg in 1866. Toen deze waterweg in 1872 werd voltooid, ontstond er een directe verbinding met de Noordzee, wat de bereikbaarheid van Rotterdam aanzienlijk verbeterde. Dankzij deze nieuwe verbinding groeide de haven snel en maakten de oude polders en dorpen plaats voor bedrijfsterreinen en havenbekkens.
Wederopbouw na de oorlog
In de Tweede Wereldoorlog wordt echter de helft van het Rotterdamse havengebied gebombardeerd. Om Nederland na de oorlog weer op te bouwen, is de haven van Rotterdam een belangrijke schakel. Via de zee worden spullen aangeleverd voor de wederopbouw van Europa. Het aantal schepen is zelfs zo groot, dat de haven met moeite het aantal schepen aan kan. Daarom was het van belang dat de haven verder zou groeien. Hierover lees je verder in deel twee van deze blogserie.
In de volgende blog zullen we het gaan hebben over de ontwikkelingen in de haven sinds de laatste helft van de vorige eeuw. Verder gaan we kijken naar wat de haven ons vandaag de dag brengt.
Wil je meer leren over de Rotterdamse haven? Kijk dan vooral op de website van het Havenbedrijf. Wil je zelf werken in de haven of in de (petro)chemie, industrie of logistiek? Bekijk dan hier het overzicht van de actuele vacatures.