Laden

15-jarig bestaan van Watertalent

Hoe het allemaal begon…

Dorien Visser

van Watertalent

Geplaatst op 18-04-2024 om 08:00

Vrijdagochtend op het kantoor van Watertalent hebben oprichters Joop en Matty tussen al hun afspraken een gaatje vrijgemaakt om te praten over het ontstaan van Watertalent. In het kader van 15 jaar Watertalent kijken we terug naar hoe Watertalent ooit is begonnen. Wat waren de eerste stappen die gezet werden 15 jaar geleden? Je leest het in deze blog.

De haven en industrie

Joop begint zijn verhaal iets langer dan 16 jaar geleden. Hij zat met Matty en Patrick aan de keukentafel en besprak onder het genot van een goed glas wijn het idee voor het platform havennummers.nl. Joop en Patrick, beiden werkzaam in hun eigen automatiseringsbedrijf, wilden samen met Matty iets betekenen voor de haven en de industrie van Rotterdam.

Joop vertelt: “Oorspronkelijk was het plan om vacatures te plaatsen in de Gouden Gids, maar na een gesprek met iemand van de Economic Development Board Rotterdam (EDBR), werd het plan omgegooid omdat bedrijven geen behoefte aan een soort Gouden Gids bleken te hebben. Hierdoor kwam de focus te liggen op arbeidsmarktcommunicatie binnen de haven en industrie met het idee een website te maken waarop de vacatures zichtbaar zouden zijn van de diverse maritieme en industriële bedrijven.” Het havenindustrieel complex was destijds grotendeels onbekend. Matty beschrijft hun uitstraling van toen als een anonieme, nietszeggende lichtjesparade.

“Watertalent is in de afgelopen jaren meegegroeid én daardoor is het nog steeds een frisse partij, maar wel met een gevestigde naam.”

Watertalent: hét carrièreplatform voor de haven en industrie

Watertalent begon daarom een project om de regio meer zichtbaar en vindbaar te maken. Zonder de intentie om er een bedrijf mee van de grond te tillen, werd er toch al snel een presentatie voorbereid voor het bedrijfsleven. Na het presenteren van het idee moest er een naam worden gekozen. Opties zoals Port of Jobs, Havennummers en Watertalent lagen op tafel. Uiteindelijk werd Watertalent door de uitgenodigde bedrijven gekozen als bedrijfsnaam, waarbij 'talent' destijds als een innovatief woord werd beschouwd, en 'water' ons allen verbindt. Zo groeide Watertalent uit tot hét carrièreplatform voor de Rotterdamse haven en industrie.

Sommige werkgevers vinden het moeilijk om zich aan te sluiten bij Watertalent, omdat ze zien dat hun concurrenten ook op Watertalent te vinden zijn. Matty merkt op dat met elkaar in gesprek gaan, beter is dan onzichtbaar te zijn. “Als je naar de woonboulevard gaat, kun je ook diverse soorten banken kopen”. Datzelfde principe geldt voor Watertalent. “Ja, er staan diverse werkgevers op met dezelfde functies, maar smaken verschillen en het is beter om met z’n allen zichtbaar te zijn, dan onzichtbaar te zijn in je eentje", aldus Matty.

Het succes van Watertalent

Wat volgens Matty en Joop het succes is achter Watertalent is het voortdurend relevant blijven. Toen, inmiddels bijna 16 jaar geleden, Watertalent ontstond, bestonden er nog geen smartphones en sociale media én daarbij was het internet vrij nieuw. Er moesten dus manieren gevonden worden om de traffic naar de website te krijgen. “Watertalent is in de afgelopen jaren meegegroeid én daardoor is het nog steeds een frisse partij, maar wel met een gevestigde naam.” De conservatieve achterban gaat minder snel mee met de trends, maar om de jonge generatie met hen te verbinden is het belangrijk om als Watertalent wel mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen. Hierdoor heeft Watertalent zowel een connectie met de achterban als een connectie met de nieuwe generatie.

“Daarnaast is Watertalent echt een community geworden”, vertelt Matty verder, “We brengen mensen uit diverse doelgroepen samen. Zowel bedrijven, als werkzoekenden én mensen die zich willen laten inspireren door nieuwe loopbaankansen. In de haven en industrie krijg je namelijk geen baan, maar een loopbaan, omdat je diverse doorgroeimogelijkheden hebt.”

De toekomst

Over de toekomst zijn Matty en Joop kort en eensgezind: "We hopen dat Watertalent mee blijft groeien met de nieuwste ontwikkelingen maar dat de kern hetzelfde blijft, namelijk de zichtbaarheid vergroten van de haven en industrie én op die manier werknemers te verbinden met werkgevers uit deze sectoren.” Op naar de volgende 15 jaar!



Plaats reactie
Lees ook:

15-jarig bestaan van Watertalent

Watertalent in beeld

Emma Sips

24 April 2024

0
3
Bekijk blog

15-jarig bestaan van Watertalent

Het belang van Employer Branding

Andrea Noordermeer

29 April 2024

0
3
Bekijk blog
Neem contact op

Andrea Noordermeer

Marketing & Brand Manager

andrea.noordermeer@watertalent.nl

Bart Verkleij

Arbeidsmarkt adviseur

bart.verkleij@watertalent.nl

0181 665 455