15-jarig bestaan van Watertalent
Evolutie van de huisstijl
In 2023 bestond Watertalent 15 jaar. In deze afgelopen jaren heeft Watertalent niet alleen haar diensten geoptimaliseerd, maar ook doelbewust gewerkt aan een onderscheidende huisstijl. In al deze jaren heeft Watertalent verschillende soorten huisstijlen gehad. In deze blog nemen we jullie mee in het verhaal van de evolutie van deze huisstijl.
In het begin…
De allereerste huisstijl van Watertalent was wit/blauw/geel van kleur. Het format bestond onder andere uit een blauw/zwart logo en wit papier met gele schepen en vrachtwagens. Ook bijpassende enveloppen waren geel van kleur. Wanneer het briefpapier of de naamkaartjes naast elkaar werden gelegd, ontstond er een doorgaande afbeelding van het havenindustrieelcomplex. Als slogan werd “Watertalent.nl bereikt talentvolle mensen” gebruikt.
Deze huisstijl is echter heel kort gebruikt, omdat uit het ontwerp niet duidelijk naar voren kwam dat Watertalent naast het carrièreplatform voor de haven ook het carrièreplatform voor de industrie was. Daarom werd het gele ontwerp al net na de lancering van Watertalent.nl verruild voor het paars/blauwe exemplaar.
2008- 2014
De paars/blauwe huisstijl was de eerste officiële huisstijl voor Watertalent. Er werd met deze huisstijl van alles geproduceerd, zoals jaarkalenders en briefkaarten. Deze kaarten werden achtergelaten op tactische plekken of werden uitgedeeld.
Het logo was een stilistische weergave van Nieuwe Waterweg. Er werden verschillende soorten slogans gebruikt. Allereerst was daar de de door Said El Haji bedachte slogan: “Watertalent.nl: Waar kennis en kansen samenstromen”. Een andere slogan die ook werd gebruikt was: “Slimme mensen werken in de haven”. Deze slogan was bedacht door de Havenkrant toen Watertalent in 2008 voor het eerst hierin stond. Daarnaast was ook: “de carrièresite voor de haven en industrie” een onderschrift dat door Watertalent veel werd gebruikt.
2014 - 2016
Na zes jaar werd het tijd voor wat aanpassingen aan de huisstijl. Waar eerst een wat speelser lettertype werd gebruikt, werd het lettertype aangepast naar een strakker exemplaar. De kleuren die gebruikt werden, waren nog steeds paars en lichtblauw.
2016 – heden
Vanaf 2016 werd afscheid genomen van de paars/blauwe huisstijl en werd een nieuwe huisstijl gelanceerd met vier centrale kleuren: lichtblauw, donkerblauw, crème en oranje. Als lettertype werd Maven Pro gekozen.
Na 11 jaar kantoor aan huis in Abbenbroek verhuisde Watertalent eind 2019 naar Spijkenisse. Met een nieuw kantoor ging Watertalent een nieuw tijdperk in en als aanduiding van dit nieuwe tijdperk werd de huisstijl van Watertalent een beetje aangepast. In januari 2020 werd een nieuwe website gelanceerd in de blauwe/donkerblauwe huisstijl.
Nog altijd worden er kleine aanpassingen gedaan aan deze huisstijl. We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt om het een en ander te veranderen. Dus heel binnenkort kunnen jullie nieuwe veranderingen spotten op onze website.
De toekomst
Van de oorspronkelijke wit/blauw/gele tinten tot de huidige verfrissende combinatie van lichtblauw, donkerblauw, crème en oranje, heeft Watertalent een reis van groei en transformatie doorgemaakt. De evolutie van de huisstijl weerspiegelt onze voortdurende zoektocht naar relevantie in de snel veranderende wereld van de haven, industrie en logistiek.
Terwijl we terugblikken op 15 jaar Watertalent, kijken we ook vol verwachting naar de toekomst van Watertalent. Een toekomst die wordt gekenmerkt door voortdurende groei, innovatie en het blijven vervullen van onze missie om talent te verbinden met kansen. Op naar nog meer jaren van succes en mooie verhalen van Watertalent!